måndagen den 17:e oktober 2011

Politiskt Inkorrekt: för tidig reinkarnation?

(En liten uppdatering: sedan Camilla Rågfors och jag publicerade våra inlägg har diskussionen mellan henne och Mats Dagerlind - som finns återgiven delvis i en skärmdump nedan, och som även jag deltog i på ett hörn - gått fram och tillbaka en del. Det var en smått förvirrande diskussion, från början till slut, och avslutades med att Mats raderade alla sina tweets på ämnet, av okänd anledning. Innan raderingen hann Mats i alla fall säga att han INTE planerar att släppa ett nytt PI på egen server.
Idag spekulerar förresten även Petter Larsson på Aftonbladets kultursidor om nedläggningen av PI, medan Copyriot istället gör en väldigt läsvärd resumé.) 


I förra inlägget på det här temat nämnde jag att jag egentligen mest är trött på Politiskt Inkorrekt, och diskussionen runt bloggen, och inte kände att jag hade så mycket mer att tillföra. Bloggen har framfört fascistiska åsikter, flirtat med rasbiologi, och publicerat insändare som uppmanat till fullt krig mot islam.

Finns det så mycket mer att diskutera om vilka idéer som står bakom bloggen i det läget? Kvar blir den vanliga trötta debatten om vad som egentligen är rasism, och argumenten om att våga säga 'Sanningen', etc...

Men, nu har något intressant hänt, som sedan dessutom följts av något lika intressant.

Igår gick Politiskt Inkorrekt ut med nyheten om att de tänker lägga ned. Det här kom som en överraskning, åtminstone för mig, då jag inte tycker att det verkat som om aktiviteten på bloggen verkar ha avstannat den senaste tiden, utan snarare ökat. Man har till exempel gjort en satsning i lanserandet av en wiki som kallas PIpedia, och överlag inte gett ens den subtilaste signal om att man är på fallrepet.

Det här fick mig att börja fundera på den senaste tidens mediala uppmärksamhet, från till exempel Medierna i P1. Ända sedan PI uppmanade sina läsare att gå ut på twitter och 'nyansera debatten', har takten avslöjanden om PI ökat gradvis, vilket får mig att undra om det inte i själva verket är så att det plötsliga beslutet att lägga ned föranleds av att någon eller några i den anonyma redaktionen fått kalla fötter, eller kanske rent av fått ett telefonsamtal från en grävande journalist som kommit dem på spåren.

Det känns inte helt osannolikt.

Vi vet sedan tidigare att redaktionen motiverat sin anonymitet med en hotbild mot dem, men det är också ett faktum att flera polisanmälningar mot bloggen ligger och väntar på att en person ska kunna knytas till bloggen som ansvarig. Vidare tror jag även att det finns en hel del uppgiftslämnare till PI som inte är så intresserade av att pekas ut. Visst, det PI publicerat om domar och brottsutredningar har varit offentliga uppgifter som vem som helst kan begära ut, men det är ändå intressant att notera hur FORT det går. Jag är frestad att tro att PI har hjälp av informanter inom t ex polis- och åklagarmyndigheten.

... Och det är ju lite känsligt, om journalister börjar snoka, snarare än som till exempel kvällspressen tidigare gjort - använda PI som en källa utan att egentligen lägga ned någon större ansträngning på att granska dem.

Nå, vi kanske aldrig får veta, ELLER så kommer rubriker inom kort. Vi får se.

Jag hade förresten tänkt ägna lite av det här inlägget åt att förklara varför jag på sätt och vis tycker det är lite synd att PI lägger ned. Inte för att jag är en fan av sajten, utan för att jag vet att åsikterna inte försvinner för att sajten gör det, so what's the point? Bättre i så fall att det finns ett öppet forum där diskussionen förs... Hade jag fått önska mig något, hade det snarare varit att PI skärpt sig och lagt ned åsiktscensuren, så att även motargumenten fått höras i kommentarsfälten, samt att någon tog på sig rollen som ansvarig utgivare.

Jag sörjer alltså inte PI, men jag går inte omkring och jublar över att debattforum stängs ned, ens när de torgför åsikter som jag själv vänder mig starkt emot - dels för att jag av princip värnar Yttrandefriheten, och dels för att jag föredrar att även rent farliga politiska grupperingar som nynazister, militanta islamister och andra diskuterar öppet, så att jag kan ha lite koll på dem.

PI lovar hur som helst i sitt inlägg att något nytt ska dyka upp inom kort, men att den gamla redaktionen inte kommer att medverka - dvs den nya redaktionen kommer inte att ha något juridiskt ansvar för vad som skrivits innan. Vore jag konspiratoriskt lagd skulle det där göra mig lite misstänksam... Typ, kanske tro att redaktionen vill försvinna medan de fortfarande är anonyma, för att sedan starta upp i nytt namn, och slippa behöva oroa sig för att hemsökas av det förflutna?



... Vilket för mig till den ANDRA intressanta händelsen jag talade om i inledningen:

Idag uppmärksammade Camilla Rågfors mig på en skämtsam tweet från gårdagen, som i samband med det hon skriver om i sitt inlägg idag blir i det närmaste profetiskt:


... eftersom detta dyker upp på Mats Dagerlinds blogg dagen efter - notera rubriken "inkorrekt":


Tonnys skämt blev alltså en rätt kul profetia. Mats själv kommenterar det hela på twitter såhär (och jag vill här påpeka att konversationen fortsatt efter att skärmdumpen togs, så sista ordet är vad jag vet inte sagt):


Vilka slutsatser vill jag dra av allt detta?

Jag tänker vara försiktig med att hävda något absolut. Mats menar att han inte vet hur inlägget hamnat där, och att fler än han själv arbetar med bloggen Demofon. Han spekulerar i att han kan ha blivit hackad, och påpekar att PI:s flöde finns speglat på flera andra sajter. Det förklarar dock inte den nya logon.

Dessutom, vilket även Hanif Bali påpekade:


 Så...

Är det nu borttagna inlägget på Demofon något som placerats där öppet av misstag när man laborerade inför release av en ny Politiskt Inkorrekt? Har i så fall Mats Dagerlind tillhört redaktionen på Politiskt Inkorrekt, när han själv hävdat sig bara vara en frilansskribent, eller har någon av hans medarbetare på Demofon varit det?

Eller är det ett försök till karaktärsmord, där en hackare som antingen haft access till PI:s backup eller hackat sig in där först, lagt upp det hela för att få det att se ut som om Mats tillhör den inre PI-kretsen?

Det senare känns mer än lite långsökt.... men det kan ju finnas fler förklaringsmodeller, som jag inte tänkt på.

Det kan bli spännande att se hur detta utvecklar sig.

--------------------------------------------------

18 kommentarer:

  1. Ursäkta är du en grävande journalist eller vad? Varför hetsa mot mats dagerlind så som du gör? Varför får han inte ljuga? Är du helt sanningsenlig och öppen, alltid? Du framstår som fixerad vid Pi och vid mats. Jag tror du vill rösta på Sd.

    SvaraRadera
  2. @Anonym:
    Jag tycker inte att jag hetsar?

    Hade jag hetsat hade jag raljerat ilsket om Mats. Vidare hade jag i så fall också kallat honom lögnare, på klassiskt PI-manér.

    Det gör jag inte.

    På sin höjd tycker jag att förklaringen Mats lägger fram verkar långsökt, men det betyder inte att det inte KAN vara sant, eller (som jag också påpekar) att det inte KAN finnas en förklaring jag inte tänkt på.

    Jag vet faktiskt inte hur allt ligger till. Det är därför du hittar en del frågetecken i inlägget ovan.

    Spekulativt? Absolut, men jag har inte heller påstått något annat.

    ... Och nej, jag är inte mer grävande journalist än PI-redaktionen. Jag tror de flesta kan se det.

    ... Jo, och när man är fixerad vid något, brukar det manifestera sig i att man skriver uteslutande om ämnet man är fixerad vid som, tjaa, invandringspolitik...? Den här bloggen handlar varken om Mats eller PI, även om enstaka inlägg gör det när något intressant dyker upp.

    SvaraRadera
  3. "Bloggen har framfört fascistiska åsikter, flirtat med rasbiologi, och publicerat insändare som uppmanat till fullt krig mot islam."

    "Kvar blir den vanliga trötta debatten om vad som egentligen är rasism"

    Många har ju, som bla. synes i det första citatet, tydliga svar på detta. Det är väl bara att sakligt och grundligt peka på de fascistiska åsikterna, flirtandet med rasbiologi, krigsförklaringar mm.
    Tycker det pratas mycket OM exempelvis PI (dessutom helt utan den nyans och förståelse som visas andra mer omhuldade grupper när dessas representanter tar bladet från munnen), inte "hur" eller "därför".
    Kvar blir bara de vanliga, trötta epiteten.

    /ses vi på slagfältet, visa mig ingen nåd ;)

    SvaraRadera
  4. @Anonym:
    Fick frågan igår faktiskt, efter en tweet där jag uttryckte att jag beklagade å läsarnas vägnar att PI stängs:

    "Skulle du beklaga också om muslim.se stängde?"

    Ja faktiskt, av ungefär samma skäl.

    Jag har inte mycket till övers för auktoritära rörelser, vare sig de är muslimer eller konservativa republikaner, som PI kallar sig själva, men jag är inte naiv nog att tro att idéerna försvinner för att man stänger deras forum. Tvärtom, skapar tystnad bara mer vrede, och frustration.

    Ses vi på slagfältet har ingen av oss mycket till seger att se fram emot, så låt oss hoppas att vi inte kommer dit ;)

    SvaraRadera
  5. Beelze! Sluta hetsa mot de stackars oskyldiga anonyma kommentarerna! ;)

    SvaraRadera
  6. @Sargoth:
    Lustigkurre där.

    (:~~~~

    SvaraRadera
  7. Det troligaste är väl att Dagerlind har fått en backup från PI, gjort en ny Wordpressinstallation (som Hanif Bali påpekar) och därefter importerat artiklarna via WP. Jag hann själv besöka sidan (som låg under demofon.se/pi_test)och ta en skärmdump. Alla bilder i artiklarna var länkade till politisktinkorrekt.info.

    Verkar som Mats raderat allt i panik när han märkt att utomstående hittat PI-testsidan och sen blåljuger på samma sätt som PI alltid gör (om Gustaf Janson, om varför egenliten lägger ner etc).

    SvaraRadera
  8. För att vara en maintreamblogg förekommer PI rätt ofta. Att göra blogginlägg om detta, det visar för mig ett ingående intresse i sak. Som jag sade, jag tror du vill rösta Sd.

    SvaraRadera
  9. @Anonym

    Ser du etikettmolnet härintill? Tittar du där ser du hur många gånger som Politiskt Inkorrekt taggats i något inlägg. Det är totalt 9 ggr. Jämför med exempelvis Piratpartiet som taggats 184 ggr, eller Integritet 86 ggr, Riksdagsvalet 2010 81 ggr, demokrati 42 ggr, etc. T.o.m. Beatrice Ask har taggats oftare än Politiskt Inkorrekt.

    Som småbarnsförälder kan jag tipsa om att gunga över upp uppfattningsförmågan av omgivningen. En dag i parken kanske inte skulle vara så dumt? :)

    SvaraRadera
  10. @Anonym 06:45:
    Jag har uppgraderats från PK till mainstream? Tack :)

    ... Och vet du? Jag tror att du vill att jag vill.

    Men jag vill inte.

    @Sammy:
    God morgon Samface.

    Good point, men jag noterade att ämnet 'sex' faktiskt förekommer färre gånger i länkmolnet än PI gör.

    Borde jag vara orolig?

    SvaraRadera
  11. Ja, du borde vara orolig Björn ;-)

    SvaraRadera
  12. Sargoth

    Anonym ja, vem är du själv?

    Beelze

    Mycket teorier ja. Kanske hot är ett alternativ?

    SvaraRadera
  13. @Camilla:

    Jo, jag börjar misstänka det.

    @Anonym 19:14:

    Seriöst... Anonymitet är en bra grej, tycker jag, men du kan inte tänka dig att använda ett nick så att du inte blandas ihop emd alla andra som heter 'Anonym' här.

    ... Och utveckla gärna vad du menar?

    SvaraRadera
  14. Beelze

    Ok, missade det.

    Jo, dina teorier om varför PI lägger ner sin verksamhet. Kan inte t.ex yttre hot vara en orsak?

    Vi ser ju ständigt hur långt odemokratiska div. vänsterorganisationer är beredda att gå för att tysta demokratiskt invalda politiker och deras lagliga demonstrationer.

    SvaraRadera
  15. @Sudden:

    Visst skulle det kunna vara så. Jag tror iofs inte att PI hade varit särskilt tysta om en sådan sak.

    Det finns t ex en sak som talar emot båda våra teorier (mer en frågeställning i mitt fall), och det är valet av datum. Den 23 oktober är PI:s 3-årsdag.

    Det utesluter visserligen ingenting, men timingen ger ändå en viss hint om att det kan ha varit planerat en tid.

    I slutänden vet vi inte säkert, men det är ju lite av själva poängen med att jag rotar och publicerar frågeställningar.

    Hur man än vrider och vänder på det, är PI och Mats Dagerlind makthavare i egenskap av opinionsbildare, och då blir det intressant att luska i det. Om man inte frågar får man aldrig veta ;)

    SvaraRadera
  16. Personligen tycker jag de flesta invandringskritiska bloggarna har legat lite lågt den sista tiden. Man kan nästan få uppfattningen att något är på gång.

    Beror det på att invandrarrelaterade otyg har slutat upp? Njä, det skjuts och brinner i samma omfattning som innan. Beror det på hot? Kanske. Har alla helt plötsligt blivit vänsterpartister? Man kan tro det när man tittar på så kallade "motdemonstrationer", men förhoppningsvis inte.

    Kanske ren inbillning från min sida.

    SvaraRadera
  17. @Sudden:

    Jag tycker mig också ha sett vissa förändringar i inläggen på PI, på sistone. De brukade vara smartare. Det KAN ju vara precis som de säger.

    Vem vet, som sagt?

    Det förklarar dock inte Dagerlinds hattande om varför ett 'PI-test' kom upp på hans webbsida, med en ny logo och byline. Det behöver inte ha något alls med PI-redaktionen att göra, egentligen, annat än att det visar att den som lagt ut det fått en WP-backup av PI.

    Nu säger han att inget nytt PI är planerat på hans server. Fair enough. Hade han sagt det direkt hade det ju inte verkat hälften så märkligt som nu efter prat om hackers och jag vet inte vad.

    SvaraRadera
  18. En användare på Flashback förutspådde PI:s nedläggning nästan 2 veckor innan det blev officiellt. Kanske kan ligga nåt i vad som skrivs där, att PI fick kalla fötter efter den intensiva mediagranskningen. Bland annat avslöjade ju Medierna i P1 att mamman till "mannen med domarna" dog bara ett par dagar efter de skrivit på PI att en av huvudskribenternas mamma var i livets slutskede.

    De avslöjade också att Gustaf Janson var ett fejkat namn och att han hatade att jobba, hade agressionsproblem och vandaliserade sin grannes bil med kniv och baseballträ och ringde och polisanmälde sig själv innan han drog till Turkiet.

    I inlägget på Flashback står dessutom om läsarkritiken mot moderatorn PINord, som även han verkar gått under flera namn. Allt detta sammantaget kanske blev droppen för PI som kastade in handduken.

    Att kasta bort ett så starkt varumärke som PI blivit och som byggts upp under 3 års tid är ju verkligen kaptialförstöring, som nån skrev. Oavsett om de sätter upp en likadan sida som PI kommer det ta lååång tid att bygga upp sitt namn igen och frågan är om de någonsin kommer bli lika stora som PI är idag. Troligare är väl att nån annan spelare nu tar täten i denna nisch.


    https://www.flashback.org/t1490654p148

    SvaraRadera