torsdagen den 8:e december 2011

... Men det finns INGEN orsak till oro


 Det skulle aldrig falla mig in att säga 'vad var det jag sa?', och vi ska för all del inte vara konspiratoriska.

När regeringen plötsligt driver igenom lagstiftning om att FRA ska få signalspana i kabel, är du en foliehatt om du antyder att det är början på en övervakningsvåg som på sikt hotar grundläggande medborgerliga friheter.

Allt är i sin ordning, Medborgare. Gå tillbaka till TV:n.

De har ju fyllt lagen med integritetsskyddande åtgärder och tillsatt en särskild domstol som ska garantera att det bara är de som inte har rent mjöl i påsen som hotas. Det är ju inte så att uppgifterna skulle kunna hamna i fel händer? Befängt, liksom fantasifulla teorier om att USA skulle ha inflytande över svensk lagstiftning.

Det är paranoia och politikerförakt att spekulera i att ändamålsglidning kommer att ske så snart kritiken lagt sig. Skulle inte våra makthavare ha folkets bästa för ögonen? Bara rättshaverister kan på allvar yttra sådana illa underbyggda fantasier högt.

Förresten, nu när vi ändå har signalspaning, vore det inte bra om man passade på att...?

-----------------------------------------------

6 kommentarer:

  1. Kommunistfasoner!

    SvaraRadera
  2. Fascistfasoner!

    Eller kanske Konservatistfasoner!!, snarare.
    Fast Landsfader Benito, som går sida vid side med folket, vars förtroende Han Bär, verkar onekligen ha en hel del korporativistbenägenheter...

    SvaraRadera
  3. @Anonym och Sin Trenton:
    Auktoritära fasoner? Verkar vara en gemensam ståndpunkt hos båda blocken att befolkningen behöver övervakas och kartläggas.

    SvaraRadera
  4. Intressant är också att domstolen som ska godkänna spaningen knappast är en domstol. I en domstol får den som står anklagad en möjlighet att förklara sig, men i denna Kafka-artade instutition så vet den anklagade inte ens om att det drivs en process mot honom.

    SvaraRadera
  5. @Beelz Japp. Jag är inte helt förtjust i enkla förklaringsmodeller, men ända sedan jag hittade den Politiska Kompassen (http://www.politicalcompass.org/) har jag känt att jag fått en definition (av flera, naturligtvis!) som idag kanse har mer bäring än den traditionella socioekonomiska höger-vänsterskalan.
    Den förklarar varför gammalt frihetligt vänsterfölk som jag och högerlibertarianer som Hax kan hitta gemensam grund mot Moderater och Socialdemokrater.
    Även om Hax hoppades på Annie Lööf ett tag där... för hela tre minuter, tror jag. Han är så optimistisk ibland. ;o)

    @Anders Du sätter fingret precis på den ömma punkt som jag inte förstår varför ingen reagerat på. Man kan kalla det vad man vill (och gör det), men det är ingen domstol, har aldrig varit någon domstol och kommer inte sannolikt att någonsin vara en domstol.
    Det är inte ens en 'tribunal' (Arbetsdomstolen är ett exempel på en 'tribunal'). Det är en nämnd utan direkt insyn.. eller som jag skulle föredra att kalla den.. en fars.

    SvaraRadera
  6. Välkommen till myrstacken, här har Drottningen full koll på ALLA underståtar.

    SvaraRadera