måndagen den 2:e januari 2012

Anpasslighet och självcensur


Det nya året börjar med en liten artikel i mariginalen, hittad i VLT.

Det handlar om en av de där spamkontrollerna - ni vet, när man får lite slumpmässiga ord att skriva in för att bevisa att man inte är en bot? I det här fallet var ett av orden 'Al-Qaida', och detta vid en biljettbokning för Ryan Air.

Detta ledde till att 'offret' tappade lusten och avbröt bokningen.

Tänkte hon på flygplanskapningar? Hon nämner 9-11 och de kapade flygplanen vi alla såg störta in i WTC för lite mer än 10 år sedan. Det är kanske inte helt kul att få de associationerna när man ska boka en flygbiljett. Själv läste jag om en hajattack i tidningen precis innan jag åkte på semester i Kroatien en gång. Det var en Stor Vithaj (eller Krispaninkskräckhaj på Aftonbladet-lingo) som angrep och dödade en dykare. Hans son stod på däck och bevittnade det hela. Inte direkt avskräckande, men nog såg jag mig över axeln en extra gång när jag gled längs med utsidan på ett klipprev inte alltför många mil från där attacken inträffade, bara några veckor innan.

... Vad man nu skulle ha för nytta av att se firren komma?

Nej, det som fick mig att haja till (åh herregud det där var ingen avsiktlig ordvits) var följande:

"Tania avbröt bokningen. Hon tappade helt enkelt lusten att fortsätta. Och ville inte vara den som skrev in ordet eftersom historik sparas i den digitala världen."
(Min fetning.)


Hej FRA.

Det här är precis en av de effekter vi integritetsivrare har varnat för: självcensur. När du vet att någon lyssnar blir du försiktigare i din kommunikation, och en kultur av oro och försiktighet lägger sig som en tung, kvävande filt över det offentliga (och det privata) samtalet.

Jag vet vad jag menar och inte menar, men vad har jag för garanti för att STASI inte vantolkar mig?

Man kan tycka att oron är överdriven, men betänk vad en kommentar om sprängande huvudvärk kan leda till - en av många berättelser den senaste tiden om hur Kriget Mot Terrorismen konkret har förändrat samhällsklimatet.

Det är inte paranoia om de faktiskt är efter dig.

Jag tror förstås inte att det är förenat med direkt risk att skriva in 'Al-Qaida' i en ordkontroll, men det är just det - jag tror inte det. Både verktyg och lagstiftning finns idag för att övervaka vad människor skrivit, och överreagera å det grövsta utan värre konsekvenser än en tidningsartikel eller två. Alltför mycket av övervakarnas verksamhet är hemligstämplad och att lagstiftningen lämnar utrymme för godtycklighet är mer regel än undantag.

Framför allt finns en klart och tydligt påtaglig politisk vilja till att stärka övervakningen av vår kommunikation, vilket vi kan se till exempel i hur man ena dagen lovar att man bara vill ha övervakning till en viss gräns, för att nästa dag kliva över en tröskel till. Att man från politikerhåll säger sig måna om det öppna samhället och vilja värna integriteten är bara garnering för att få det att låta bättre.

... Och även om dagens makthavare menar väl, skapar vi en infrastruktur för åsiktsregistrering och massavlyssning som kan missbrukas av morgondagens makthavare. Vi bygger kontrollmekanismerna för morgondagens diktatur, om man ska spetsa till det lite.

Ett annat exempel kommer från USA (landet som inspirerar lagstiftare från Sverige till övriga EU, eller för all del Etiopien - visst är det intressant att så många riktigt otrevliga diktaturer börjat rättfärdiga sig med kamp mot terrorism och införa särskilda terrorlagar?). Säkerhetspersonal på en amerikansk flygplats konfiskerade en påse cupcakes med fyllning, då fyllningen enligt deras vaksamma bedömning skulle kunnat ersättas med sprängämnen.

Det är förstås en teoretisk möjlighet att få in ett par gram semtex eller annat sprängämne i en cupcake. En annan teoretisk möjlighet är att med de befogenheter som tilldelats säkerhetspersonal sedan 9-11, vore att en människa skulle kunnat komma till skada över en påse cupcakes om situationen spårat ur en aning.


... Och under tiden som laghelvetena rullas ut låtsas vi alla som om det sker i en demokratisk process, trots att politikerna bakom FRA-lagen sökte väljarnas stöd genom att faktiskt prata om den i valrörelsen 2006, till exempel.

Nej Gud förbjude! Vem fan skulle rösta på dem om de på allvar stod upp för östtysk massövervakning som en bra idé i valrörelsen? Hellre försvara i efterhand, och prata ansvar, allmänintresse och vårdskolaomsorg inför valet. SAMT att komma ihåg att ofta och gärna nämna Sverigedemokraterna i samband med sina politiska motståndare i tid och otid.

Lita sedan till människors anpasslighet.

Lena Andersson har skrivit bra om just anpasslighet och demokrati i DN idag. Det är en rätt okej ledarartikel, som hade kunnat vara ännu bättre om den inte hade nämnt Sverigedemokraterna med ett enda ord. Inte för att de inte kan tjäna som exempel, utan för att de helt enkelt inte behövs för att leverera poängen. Sveriges politikerkår dryper av populism idag, och det var inte Sverigedemokraterna som uppfann den.

Men visst har hon rätt i att det är tacksamt att basha just Sverigedemokraterna idag, och sedan känna sig som en god och samhällsnyttig medborgare.

Lika självklart börjar det bli att oroligt tänka sig för innan man skriver Al-Qaida.

Min husgud Henry Rollins uttryckte mina känslor inför fenomenet anpasslighet på ett sätt som är bättre än jag lyckats komma på:

"When you excercise Freedom of Speech, you shed your fear, and your tolerance for bullshit plummets. The key word here is 'excercise'- if you don't use it, you will lose it!"

Det duger gott som en hälsning och en uppmaning inför 2012, faktiskt, varför jag lämnar er för kvällen med en länk till Rollins, och följande:

Al-Qaida.

Al-Qaida, Al-Qaida, Al-Qaida, Al-Qaida, Al-Qaida, Al-Qaida, Al-Qaida, far åt helvete Storebror, Al-Qaida, Al-Qaida, Al-Qaida.

Al-Qaida.

Tack för mig, och på återseende.

4 kommentarer:

  1. Av någon anledning så kom jag att tänka på den (o)lustiga beteckningen "Sovjetdemokraterna", när jag läste din artikel.

    SvaraRadera
  2. @Dennis:
    Det ligger nära till hands, eller hur?

    SvaraRadera
  3. Bra som vanligt av bulsebjörnen.

    Tack för att du påminde mig om att Henry Rollins kommer och gör lite spoken word i Malmö snart!

    SvaraRadera
  4. @E-mannen:
    Det hade jag helt missat. Tack för tipset :)

    SvaraRadera