onsdagen den 23:e maj 2012

Idiot

Jag brukar försöka undvika att kalla människor idioter på nätet i onödan. Brukar försöka spara det till de som i mina ögon verkligen gör sig förtjänta av det, som befinner sig skyhögt ovanför mig i egenskap av makthavare, kändisskap etc. En justitieminister som konsekvent ignorerar proportionalitet och principer om rättssäkerhet är en bra kandidat, för att ta ett exempel. En regering som via skumma fasadföretag går bakom ryggen på sina väljare och exporterar krigsmateriel till Saudiarabien är ett annat exempel.

Klart, jag är inte alltid konsekvent i det där, och är lika dödlig och känslostyrd som vem som helst. Ibland lite mer, och ibland lite mindre. Men jag försöker bemöda mig om att sparka uppåt, efter de förnuftsgåvor jag begåvats med. Någon annan får avgöra hur bra jag lyckas.

Ibland gör dock någon det väldigt lätt för mig. Eller för svårt att låta bli.


Det här hittade jag via Frihetssmedjan, som gjorde mig uppmärksam på att "SebbeKartellen" tydligen jobbar på Fryshuset med antivåld och att 'hjälpa utsatta ungdomar'. Hade det inte varit för det sista hade jag nöjt mig med twittersvaret, och sedan fullständigt ignorerat människan, men med det arbete han tydligen har kommer ett visst ansvar som jag tycker motiverar ett inlägg.

Jag hoppas förresten de utsatta ungdomarna inte råkar vara homosexuella om det värsta Sebbe kan komma på att kalla någon är 'bögen'. Underbart sätt att bekämpa fördomar på, verkligen. Jag menar, här har vi alltså någon som vill stå upp mot SD för att... tja, jag får ju gissa, men kan det ha med att göra att de driver en politik som är inhuman, auktoritär, bakåtsträvande och diskriminerande.

Vad bättre sätt att göra det på än att publicera lite tortyrfantasier och avsluta med "jag vill döda bögen"...?


Sebbe har förståeligt nog fått en del kritik för detta på Twitter ikväll, vilket han besvarat med att hånfullt fråga om någon tror att han bryr sig om vad de tycker.

Nej, det är han alldeles för tuff och självständig för.

Om vi bara dödar alla Sverigedemokrater blir Sverige ett vackrare och humanare samhälle att leva i, eller hur Sebbe? Är det vad du lär de utsatta ungdomarna du jobbar med? Vem dödar vi sen som inte passar in i din värld?

Till Sebbes försvar har en del förstås skyndat med argument om åsiktsfrihet, och att hans kritiker sympatiserar med SD. Herre gud, var fan har det brunnit någonstans?

Vet du vad du påminner om, Sebbe?



Now...

Jag vet att jag inte är särskilt pedagogisk. Min reaktion är nog lite mer mänsklig än konstruktiv, men för vad det är värt är vi ett par människor härute som inte heller är rasister, som inte heller gillar SD och som tror på det här med demokrati, yttrandefrihet, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Vi gillar inte politiskt våld eller uppmaningar till politiskt våld, av den enkla orsaken att i en sund demokrati har alla människor - oavsett ras, religion, åsikt eller sexuell läggning - samma okränkbara människovärde, och orättfärdigt våld mot en människa är våld mot oss alla.

Vill man bekämpa de som vill villkora det värdet efter till exempel nationalitet funkar det liksom rätt dåligt att lägga sig till med en MER hatisk retorik än de använder. Man måste försöka vara bättre.

Det är lite som det där Norges statsminister sa efter Breiviks dåd för något år sedan. Du vet, det där om att svara med mer frihet, mer öppenhet och mer demokrati? Åtminstone jag tror på det. Våld är en sista, desperat åtgärd i självförsvar när allt annat är prövat och kört.

Jag tror visserligen inte att Sebbe är allvarlig med att vilja tortera ihjäl Åkesson. Jag tror hans tweets är pubertalt machotrams av internet tough guy-typ.

Men jag kan inte vara säker, eller hur? Det är lite väl riskabelt att inte ta någon på allvar som inte verkar fatta vad det innebär att vräka ur sig sådana där saker i offentliga rum. Antingen är man ungefär lika smart som en ost, har någon eller annan form av störning, eller... så menar man allvar.

Dessutom:
Att det troligen bara är snack, förhindrar inte att någon stackars korkad jävel därute kanske tar det Sebbe säger på allvar, och agerar på det.

I det fallet, om någon faktiskt agerar våldsamt mot Aåkesson eller någon annan människa som hen uppfattar som ond, inspirerad av dig, Sebbe, kommer du att få leva med det rätt länge.

Jag hoppas verkligen du slipper.

Strax innan tortyrfantasierna twittrade nämligen Sebbe något om 'respekt till Magnus Betnér' som hade just Jimmie Åkesson som gäst. Nu stängde jag av Betnér Direkt ganska tidigt på kvällen eftersom jag tyckte att Betnér gjorde soloshow av det hela snarare än höll en debatt som tillförde något, så jag såg inte allt, men jag är säker på att Magnus Betnér inte spöade skiten ur Jimmie eller började skrika 'jävla bög, jag vill döda dig' åt honom?

Så snälla, söta, rara Sebbe...?

Ta en funderare över exakt vad det var du respekterade så mycket, och vad du häver ur dig i framtiden?

Jag är förutsätter att åtminstone Fryshuset kommer att ta sig en funderare om ifall de verkligen vill ha dig i sin verksamhet med ungdomar framöver. En time-out vore nog en bra idé.

Jo... en sista grej?


Min tweet var en aning färgad av att jag var förbannad när jag skickade den, så ta den inte för allvarligt. Det är nämligen så, Sebbe, att med den attityd och de åsikter du ger uttryck för, kan vi aldrig vara på samma sida, så det är jag faktiskt inte orolig för, egentligen.

Tack för mig.

-------------------------------------------------------

Uppdaterat:
Camilla har bloggat om detta, och Jerlerup skriver på Newsmill. I övriga media är det skralt, än så länge, men Nyheter 24 har publicerat en artikel, och även P3 tar upp nyheten.

(Och nu på torsdagmorgonen även Anders Lindberg på AB:s ledarsida)

Sebbes tweets är nedtagna från nätet, och Fryshuset har följande på sin hemsida:
"Sebbe är en förebild för tusentals ungdomar och har varit det långt innan Fryshuset började arbeta med honom. Just för att han är en förebild är det viktigt för Fryshuset att stötta honom i att bli en bättre och positivare förebild.


Resan mot förändring är aldrig rak, Sebbe befinner sig i en utvecklingsprocess och har nu gjort ett misstag. Fryshuset fördömer inte människor men vi fördömer handlingar.


Att vända ryggen mot Sebbe nu vore ett stort misstag. Vi kommer tvärt om intensifiera vårt arbete med honom.


Fryshuset tar avstånd från alla former av hot, våld, personangrepp. Vare sig det gäller enskilda individer, grupper så som HBTQ eller religiösa och politiska åskådningar.


Vi tar fullständigt avstånd från Sebbe Staksets uttalanden men inte från honom som person.


Fryshuset"

Sebbe själv har bloggat om det hela nu, och skriver:
"Detta ihop med Jimmie Åkessons utspel fick min bägare att rinna över. Jag hatar rasism, fascism och nazism av hela mitt hjärta, don´t get it fucked up! Men som jag tidigare skrivit i bloggen har jag andra sätt att kommunicera nu och ett helt annat ansvar. Jag vill be om ursäkt till min mamma och pappa samt till min chef över det klumpiga ordval jag använde på twitter."


Slutligen, två till urklippta tweets som uppföljning och avslutning.



4 kommentarer:

  1. En annan Anton23 maj 2012 07:26

    Så, Sebbe har gått från att vara våldsglorifierande gangsterromantiker (samt våldsam gängmedlem som stoltserade med att ha varit misstänkt för mord och arlandarånet) till att jobba med antivåld?
    Hade varit kul om det inte bara verkat vara en fasad.

    (btw: förvänta dig mordhot om han lyckas hitta bloggen, han brukar gilla sånt)

    SvaraRadera
  2. Vi får väl se vad som händer. Inlägget är uppdaterat med bl a Sebbes egna kommentarer, och jag antar att tiden får utvisa var det landar.

    Hittills har jag inte fått några mordhot (för just det här inlägget, alltså ;)), och väntar mig inga heller. Däremot tycks ju Sebbe fått ett par, vilket är trist men knappast oväntat.

    Som man ropar får man svar.

    SvaraRadera
  3. "Detta ihop med Jimmie Åkessons utspel fick min bägare att rinna över. Jag hatar rasism, fascism och nazism av hela mitt hjärta, don´t get it fucked up! Men som jag tidigare skrivit i bloggen har jag andra sätt att kommunicera nu och ett helt annat ansvar. Jag vill be om ursäkt till min mamma och pappa samt till min chef över det klumpiga ordval jag använde på twitter."

    Ett märkligt uttalande. Att utpeka Jimmie Åkesson som "bög" och mordhota honom förefaller vara ett klart nazistbeteende. Att be föräldrarna och chefen om ursäkt är en sak. Men att be den han mordhotat och förolämpat är tydligen inte ifråga.

    F ö läser jag din blogg med stor behållning och respekt.

    Stellan Bojerud

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla pudlar är att betrakta som välkomna efter en grej som den här, men det krävs nog en del arbete för att övertyga om uppriktigheten, ja.

      Tack :)

      Radera