fredagen den 15:e juni 2012

På Flykt

Tänk om svältkatastrofer och krig kunde väcka hälften så starka känslor som ett gäng miljonärer som sparkar på en boll? Visst vore det fantastiskt? Medan hela Sverige följde Zlatan och hans tio bihang i premiärmatchen i EM, såg jag hur en aktivist i Homs i Syrien sände artilleriattacker mot staden live via bambuser. Inte många lär ha släppt matchen för det.

Inte för att missunna er er fotboll. Alls icke. Att behöva koppla bort hjärnan och släppa allt elände ett tag är något jag också behöver emellanåt. Men visst är perspektivet tänkvärt?

För dig som inte har gissat, handlar detta om UNHCR:s kampanj inför internationella flyktingdagen, vars mål är att samla in medel för att hjälpa 500 familjer på flykt. När jag klickar möts jag av Michael Nyqvist och Angelina Jolie...

Alltså, bland alla de där grejerna jag retar mig på kan nämnas när någon organisation sätter en kändis på sitt budskap. Utom möjligen när KD använder sig av Gert 'Jucko' Fylking - då istället stor komik uppstår.

Jag vet ingenting om Michael Nyqvist. Jag bryr mig föga om Angelina Jolie, och vill gärna se så lite av henne som det bara går. De är möjligen sjyssta och bra människor, men hela idén med att ställa upp någon paparazzi-magnet som säger "gör som jag" får mig instinktivt att känna hur trovärdigheten för vad de än promotar sjunker ett rejält hack.

... Och jag känner mig faktiskt lite förolämpad. Tilltalad som ett lågintelligent flockdjur som förväntas tanketomt följa och imitera Det Vackra Folket. Bär dina argument kan du övertyga mig utan att gömma dig bakom en Hollywood-nuna. Gör de det inte struntar jag i om Elvis återuppstår från de döda för att göra reklam för dig.

Men det kanske fungerar?

Det kanske är så att det behövs någon med höga skvallertidningspoäng för att locka Kreti och Pleti till att engagera sig? Jag vill ha högre tankar om mina medmänniskor än så, men vad jag vill är ju inte nödvändigtvis vad jag får. Det är ju rätt uppenbart att smygtagna strandbilder på kändislår med celluliter säljer, och kan man använda det fenomenet för att rikta uppmärksamhet mot saker som faktiskt är viktigare än vem som ligger med vem på Stureplan, så har det åtminstone kommit något gott ur det.

Dödade barn, våldtagna kvinnor, skövlade byar och städer och artillerigranater som slår ned i bostadsområden verkar ju inte direkt få hela befolkningen på fötter, och en störande hög andel svenskar verkar avfärda världens flyktingströmmar som bidragsturister som bara kommer för att plundra vår välfärd. Ibland blir jag nästan avundsjuk på människor som kan göra det så lätt för sig.

Hur mycket jag än ogillar kändistramset, landar det till slut i att det handlar om människoliv. 500 familjer är en försvinnande liten del av världens flyktingströmmar. Att avstå ett par hundralappar för att hjälpa en av dessa familjer är en pytteliten insats. Det vore för jävla futtigt av mig att låta mig hindras av en ovidkommande bagatell som Angelina Jolie.

Därför har jag för avsikt att lägga en summa jag kan avvara, och stödjer UNHCR:s kampanj med det här inlägget. Nedan följer den text och bild som UNHCR själva skickar ut till bloggare som mig för spridning:


Tänk om det här var jag. Att jag tvingades fly undan krig och konflikt. Att jag och min familj måste gå flera dagar i extrem värme utan mat och vatten. Hur skulle vi klara oss? Jag kan knappt föreställa mig hur det skulle vara. Men jag vet att varje minut flyr åtta människor. Varje dag tvingas 1 440 familjer på flykt mot en osäker framtid.


Jag är lyckligt lottad. Jag måste inte välja mellan att stanna och riskera livet, eller fly och riskera våldtäkt och tortyr. Jag kan istället välja att rädda liv och skydda familjer på flykt. Det här blogginlägget stödjer FN:s flyktingorgan UNHCR:s kampanj: Skydda en familj på flykt!


Vill du också vara med och hjälpa familjer på flykt? Sprid UNHCR:s kampanj via din blogg, Twitter eller på Facebook. Gå in på www.unhcr.se för att ta del av och sprida historier om verkligheten som flykting eller för att ge en gåva. Vårt mål är att skydda 500 familjer på flykt inför Internationella Flyktingdagen 20 juni!


FN:s flyktingorgan UNHCR ger skydd och räddar liv världen över. Just nu pågår flera stora flyktingkriser samtidigt och de humanitära behoven är enorma. UNHCR finns på plats i till exempel Sydsudan för att ge skydd och förnödenheter till de 150 000 människor på flykt undan våldet i Sudan.

-----------------------------------------------------------

Bland andra Frihetssmedjan, Absolute BananaJuan MellaCamilla Rågfors och Maria Jern har hakat på UNHCR:s kampanj, som även finns på Fejjan.

1 kommentar:

  1. Hej! Tack för ditt stöd! Ja, flyktingströmmarna är stora, större än på länge och behoven är enorma. Därför drar vi igång kampanjen och försöker nå ut till så många som möjligt. UNHCR:s rykande färska Globala Trender visar att 4,3 miljoner människor var tvungna att fly sina hem under 2011, av dem har 800 000 flytt över en statsgräns och därmed blivit flyktingar: http://www.unhcr.se/se/hem/artikel/477e5f13777b72b0e9958522ee413519/unhcrs-globala-trender-rekordmaang.html

    Vänliga hälsningar,
    Michelle (UNHCR Stockholm)

    SvaraRadera